Disrupt deg selv – ikke etterlat det til konkurrenten

(FOTO: Remi Salievski)

Behovet for å tilpasse seg har aldri vært viktigere, med en verden som endres i toppfart. Mange av oss har hørt historien om platebransjens kamp mot Napster – en programvare som lot brukere verden over engasjere seg i deling av musikk. Forstyrrelsen stoppet ikke der.

Filmbransjen blir truet av det produsentene kaller «piratkopiering» på internett. Taxi bransjen støtter politi-aksjoner mot Uber. Hotelleiere tar et kraftig oppgjør med «Airbnb». Sist men ikke minst så får Bedrifts-Norge konkurranse av nye aktører, som er offensiv på sosiale medier. Mange havner rett og slett i en sårbar situasjon, preget av digital transformasjon og omstilling.

Jeg jobber daglig med film, tv, teater som utøver, parallelt bak kulissene med ledere til merkevarer, reklamebyråer og sportsklubber. Slik har jeg opparbeidet endel innsikt – og den samme utfordringen går igjen. Før du rekker å lage en 3-5 års plan så har markedet forandret seg. Spesielt etter at «Social Network» filmen hadde premiere på kino, har kappløpet hos unge talenter virkelig satt fyr – unge menn og kvinner som vil ut og skape. Evan Spiegel, gründeren av Snapchat er et godt eksempel – han er bare 26 år.

Så hvorfor opplever vi fortsatt nøden for å ekspropriere innovasjon, kjempe imot løsninger som publikum så tydelig ønsker? Hvorfor vil du ta et oppgjør mot konkurrenten? 

Jeg kommer med en vennlig tone når jeg sier dette. Det oser svakhet i form av fart og ferdighet. Jeg opplever at du beveger deg tregt og har blitt for «romantisk» med hvordan du vil tjene penger. Inntektsmodellen som alltid har fungert har blitt snudd på hodet. Og istedenfor å være tidlig ute med å være offensiv, så har du havnet i en posisjon der du må begynne å kutte. Og i kjølvannet så går det opp for deg –  kanskje én skal lage en «App»,  eller få bedriften på Snapchat, og være mer tilstede på sosiale medier. Da kan det være for sent. “Ok Ghopi, hvis du er så tøff i trynet – hva kan man gjøre da?”

 

Disrupt deg selv, ikke etterlat den jobben til konkurrenten

 

Så la oss ta to skritt tilbake for å kikke litt på historien.
Hvis man fulgte med i tiden da  MTV ble lansert i 1981 (før jeg ble født, hehe), så kunne man se at en del store musikk band var imot å sende musikken sin på TV – de så på det som å gi bort musikken gratis. Mange musikere tapte og ble irrelevante. De ble det jeg kaller for «romantiske». Andre derimot så muligheten til å bygge merkevare, og fant nye inntektsstrømmer – for eksempel, Run DMC og Adidas.

 

rundmc

 

Jeg pleier ofte å si at – den kjappeste måten å bli utkonkurrert på, er å holde på hesten mens andre er villig til å teste bilen. Så når spørsmålet ofte kommer opp – er det mulig å tjene penger på musikk? Er det mulig å selge bøker, bil eller avis så er svaret – Selvfølgelig! 100 % – men kanskje ikke på samme måte du er vant med fra tidligere.

Tilrettelegging for forbruker
Ferske tall fra IFPI viser en økning i alle former for musikkonsumpsjon, inkludert strømming. Folk leser fortsatt bøker, men de kjøper kanskje ikke boka hos lokalforhandleren, når Amazon.com har tilrettelagt det bedre med ett par tasteklikk. Vi har ikke sluttet å spise, men måten vi har begynt å handle matvarer på er i endring. Hva betyr det? «DIS-FØKKING-RUPT». Så hvem burde ta ansvaret?

Gjett hvem som burde funnet opp Napster (dagens Spotify)? Plateselskapbransjen! Vet du hvem som burde funnet opp Uber? Taxi-industrien. Og istedenfor å løfte opp unge utviklere som sitter i kjellerleiligheten sin så arresterer vi dem. Vi har til den dag idag, enda ikke tilrettelagt noen god måte å konsumere film på nett. Hvorfor? Det er ikke mangel på en teknisk løsning – for den eksisterer allerede. Her opplever jeg at det er folk i mellomleddet som tviholder måten de tjener penger på.

 

Jakter på skaperne, straffer forbrukerne
Istedenfor å bruke penger på å løfte frem innovasjon, bruker vi ressurser på å stenge for eksempel den populære strømmetjenesten Popcorn Time. Om du vil eller ei – så er den kampen tapt. Spill heller på lag med utviklerne, lytt heller mer til forbrukerne og tilby det på deres måte – slik du gjorde når du selv startet i bransjen. Husk at hvis du tilbyr verdi slik du gjorde i starten av et forhold, når det går mot slutten av det forholdet, så vil det aldri bli en slutt. Tenk litt på den.

Den kjappeste måten å bli utkonkurrert på er å holde på hesten mens andre er villig til å teste ut bilen.
Tviholde og eller transformere?
Uavhengig av om du er bilforhandler, eiendomsmegler eller artist. Din jobb er å prøve å sette deg selv konkurs ved å finne ut hvordan du kan bli sårbar. Det høres kanskje veldig «basic» ut, men adferden til de fleste viser noe annet. Vi er i 2016 og det er fortsatt bedrifter som som bruker sosiale medier som om det var radioen fra gamledager. Dette er de samme folkene som mente Internett kom til å bli en flopp – som mente at vi som konsumere, heller ville reise til en videoutleiesjappe enn å streame film på Netflix. Jeg vet ikke med deg – men jeg er ganske fornøyd med å ligge i bokseren, trykke på en knapp, og vipps så har jeg en film på skjermen. Litt interessant at siste videoutleiesjappe blir lagt ned i skrivende stund.

«Komman» dere! Historien viser at dette skjer gang, på gang – på gang. Vi tviholder måten å tjene pengene på. Jeg vil så gjerne at du skal vinne – så min oppfordring til deg er å gjøre noe som har fungert for meg. Stå opp hver dag og spør deg selv, hva må til for å «disrupte» meg/min bedrift?

Hva enn du får som svar så er du uansett i prosessen som etterlater disrupt jobben til deg – og ikke konkurrenten. I en slik prosess blir du ofte langt mer åpen og forberedt – samtidig som du holder deg relevant.

Ønsker deg lykke til.
GhopiPrabaharan-signature