Hva betyr framveksten av Esport for deg

Det er knudrete i dagens film- og tv-bransje. Det er liten tvil om at norsk fotball sliter med seertallene og publikumstallene. Vi har sett reality-tv komme og gå. De siste årene har vi vært vitne til verdensmestre som Magnus Carlsen og Cecilie Brækhus kapre plass i sporten – men den brutale hverdagen samtlige av de nevnte vil møte på, er fremveksten av eSport. For deg som ikke vet hva det er, så kalles det for Gaming. Dataspilling. Vil dette åpne for nye veier til deg som annonsør? 

ghopi-eswcBilder fra Electronic Sports World Cup, i Paris. Fra venstre, Ghopi Prabaharan i kampenshete rett før de slår verdens beste lag, SK-Gaming.

 

Som en gutt i tenårene brukte jeg timer foran datamaskinen uten å kunne noe spesielt om data. Ikke hadde jeg prøvd noen spesielle spill heller – men ett spill fanget min oppmerksomhet. Counter-Strike. Et spill som var predikert på at du måtte kommunisere med fire andre lagspillere, legge strategi og slå motstanderlaget. Kompetitiv og sosialt. Jeg ble introdusert til gaming først på et «dataparty», eller PC-LAN som andre kaller det. Vi satt inni et lokale, koblet datamaskinene til et nettverk og logget oss på. Jeg ble fort god, og sammen med fire andre kompiser så vant vi alle lokale turnering som et lag. Vi trodde vi var best helt til vi ble introdusert til internett. Det var andre der ute som også spilte som oss. Et hav av ungdommer. Long-story-short oppdaget vi at det var turneringer rundt om i hele landet med pengepremier. Fort ble det dannet NM kvalifiseringer, ligacuper og verdensmesterskap. Jeg kom hjem og sa til min far at vår familiePC må bli oppgradert fordi jeg ville spille. “Det er ingen fremtid” svarte han skeptisk.

Han tok feil. Jeg ble en av Norges første profesjonelle esport-gamer – innenfor vårt spill. Vi vant norgesmesterskapet, representerte Norge i verdensmesterskapet i Paris, og som resultatet av det, signerte proffkontrakt. Her ble jeg introdusert for første gang til «brands» på nivå med Nike og Adidas. Logoeksponering og arenareklamer. Annonsører som kjøpte spalteplass på våre sosiale nettverk – en tid før sosiale medier eksisterte for mannen i gata. Her forsto jeg at det var et marked for mer enn bare spillet. For merkevarer, selskaper og annonsører. Jeg bønnfalte vedkommende som var ansvarlig i VG om å sette mer fokus på dette, og ble møtt med avslag. “Det er ingen fremtid – men skriv gjerne en blogg på våre sider om hvordan turen går – så får vi se”. Ingen steder å få distribusjon, ingen plattform – ingen bro til å kunne tilby «gaminginnhold» til både fans og tilskuere.

 

gamingtournament

 

YouTubeGaming – et hjem for oss, et hjem for deg.

Nylig åpnet YouTubeGaming for oss i Skandinavia. En helt ny app, og nettside for å holde deg koblet med spill, utøverne, kulturen rundt, med video og direktesendinger. Her kan du velge hvilket spill du selv ønsker å følge, og få innhold som du er interessert i. Du vil få oppdatering på når din favorittspiller skal spille som du kan følge tett innpå. Som tilskuer kan du kommentere under sending, og diskutere med andre i «community-en».

Telenor kastet seg på esportballen i fjor, ved å bli hovedsponsor for Norges største esportturnering. 

Ikke så rart? En sport som vokser i en enorm hastighet med veldige positive seertall. I følge Ryan Wyatt fra Youtube så har dem i skrivende stund, flere hundre-millioner brukere som konsumerer milliarder timer med gaminginnhold hver måned. Han tilføyer også at YouTube Gaming vokser 75 % hvert år. Se for eksempel på innholdskaperen: PewDiePie på YouTube. Denne karen har flere abonnenter enn befolkningsmengden i Canada. YouTube legger også frem at folk søker 2 ganger så mye mer ‘Markiplier’ enn navnet til basketballstjernen LeBrown James. Her burde det ringe en bjelle for annonsører.

Men hvordan opptre som annonsør når målgruppen ikke liker deg?

Jeg liker ofte å si at «uten nysgjerrighet vil det ikke finnes innovasjon». Kampen mot adblock-brukere er en reel diskusjon når flere mediehus opplever disse menneskene som grunnen til flere millioner i tapte annonseinntekter. Er det egentlig deres feil? Eller er det din jobb å bli nysgjerrig på kultur.

Hvis du gjør en enkel undersøkelse på målgruppen så vil du fort se at de er opptatt av «brukeropplevelse». Hvert minste sekund du har lyst til å dele ditt budskap, kan være en «tidstyv» for dem. Så for å koble dette opp mot «gamerne», så vet jeg at etterslep og forstyrrelser på nettverklinjen, oppleves som en irritasjon når du skal spille, se andre spille, eller surfe gjennom. Hvorfor tror du dem skyver annonsene dine bort? Det er viktig å ikke blande kortene. Sier dem nei takk til reklame? Ikke i det hele tatt – men måten det serveres på, er i ditt favør – ikke deres.

Adblockerne er en målgruppe som ikke ser like mye på lineær-tv, og fjerner alle annonser på internett. Så når du allerede er ekskludert fra festen hvorfor ta opp en kamp for å prøve å komme inn. Hva med å heller spille på lag denne gangen? Å gå i kamp viser en svakhet om at din tilnærming til annonser, ikke fungerer godt nok. Å spille på lag og servere på deres premisser gjør at blir åpning for en «handshake». Og den «handshaken» er det eneste utgangspunktet du har som annonsør i fremveksten av esport. Ikke kast den bort. Bli nysgjerrig på kultur, involver deg, spill på lag med denne målgruppen. En kamp mellom Twitch (datterselskapet til Amazon.com inc) og YouTubeGaming er nå i gang – be ready!