Snapchat – den nye TV-en

Ifølge Ipsos – har Snapchat over 1,9 millioner brukere bare i Norge. Facebook la inn milliard bud på appen men fikk avslag. Denne uken har både Pepsi og Samsung rullet ut Snapchat-linser. Så hva er det med denne appen som gjør at man kan begynne å bruke det til merkevarebygging, salg og forretningsmål. Med bakgrunn fra film-, tv og mediabransjen så deler jeg noen erfaringer som har fungert optimalt for meg.  Lets dive into it.

Snapchat er TV-en. Ditt @brand er kanalen. Følgerene dine har kontrollen. Så hva betyr innholdet?

First thing first, «oppmerksomheten»

Før du kan fortelle meg hvor bra din butikk er, eller hvilken tjeneste du har å tilby – Før du kan fortelle meg hvorfor jeg burde kjøpe produktet ditt, så må du klare å fange min oppmerksomhet. Utfordringen er – mange velger fortsatt å kaste masse ressurser på kanaler man har akseptert er «metoden». Og nå snakker jeg ikke om bare tradisjonelle medier. Så la oss bruke 2 % av tiden til å hoppe ut i noe nytt.

«Ja men Ghopi, jeg er ikke på Snapchat – heller ikke mine venner»

Nei det kan nok stemme. Mens du forteller om din mangel på tilstedeværelse i 2016, så er jeg kun opptatt av hvor målgruppen bruker tiden sin. Hvor er fokuset, og hvor er oppmerksomheten til målgruppen din? I 2016 er det en «jæskla» stor sjanse, for at den nå er, på blant annet – Snapchat. Så hvordan kan vi sette dette i et system, samtidig kunne måle og forsvare det?

Bilde til høyre: Kunstverk, bilde og Snapchat-kreasjon av Geir Ove Pedersen – @Geeohsnap.

1) FØRST: Våkn opp, og bli en utøver selv.

Ikke bare kritiser, og kast tomme flasker fordi DU ikke har vært ute på gulvet og testet det.
Bli en utøver, følg andre som er kreative i bruken av det, og test plattformen selv. Enkelt å si, men enklere å sitte i sofaen å kritisere.

Anbefaler parallelt at du gjør litt research på «skadene» som bedrifter fikk i overgangsperioden fra radio til TV-en. De markedsførte ikke i det «året» de var i, heller ei posisjonerte seg riktig. Ikke sett bedriften din i samme sårbare situasjon. Misforstå meg rett – jeg ber deg ikke droppe alle kanalene du er aktiv pr. nå, men heller å tørre og prøve noe nytt, være litt innovativ – være kreativ.

 

2) Sammensveis kultur, teknologi og media – slik som Pepsi;)

Som sikkert mange har fått med seg gikk Pepsi inn i et samarbeid med Snapchat og bruken av deres linser.
Dette er et genialt trekk fra et brand som ønsker å nå en målgruppe, som ikke ser på TV, i like stor grad som før. Pepsi er nyskjerrig på kultur, de er opptatt av å kommunisere med målgruppen. Og hva er den beste måten å gjøre det på? Jo snakke samme språket. Snapchat språket. Være kreativ, blande det med teknologi og få vandrende reklameplakater ut av det. Så kan man spørre: Fikk Pepsi noe direkte salg av brus? Uvisst! Men hvem har sagt det må være KPI-en? Misforstå meg rett – salg er dødsviktig, samme er konvertering, men det kommer av du orker å løpe maraton, og ikke bare sprint.

Hvis du var TV2, hvordan ville du forhindret publikum å bytte kanal under pausen?

 

3) Engasjer ditt publikum – #eksempel-1.

Så la oss ta en fotballklubb som et eksempel. Du er på kamp, det er 1-0 etter første omgang, pausen kommer og hva er metodene som blir brukt? Sponsorene og klubben setter reklameinnhold på storskjermen. Ingenting personlig. Ingen stor verdi i 2016. Hvorfor? Fokuset vårt er et annet sted. Det øyeblikket det er pause, så er vi på telefonen. Nettopp for å snakke og dele med andre om hvordan kampen har utviklet seg, men også for å holde oss oppdatert med verden. Dette er en fantastisk luke for deg som sponsor, brand, partner og klubb. Her kan du fortelle din historie – riktig, engasjerende, underholdende, osv. I USA har de «kisscam». Kanskje du kan bidra med en kreativ og morsom selfiekonkurranse på Snap, hvor vinneren får servert Pizza fra deres lokale Pizzeria? Forskjellige aktiviteter som skaper underholdende engasjement gjør at det er enda gøyere å komme på kamp. Ingen begrensninger.

4) Innhold «reach»  vs. innhold «sett» – #eksempel-2

Siden funksjonen på Snapchat er satt til at innholdet forsvinner, har jeg ofte opplevd at vi FAKTISK «kikker» på innholdet som dukker opp på feeden, kontra Twitter og Facebook hvor det er lettere å «scrolle» forbi. Nettopp fordi du får innhold som varer i 3 sekunder, 6 sekunder osv. Så da blir spørsmålet, klarer du å lage godt nok innhold nativt og fortelle historier som kan være underholdende og/eller gi verdi?

For eksempel: Hvis du jobber som artist, i film, med musikk – så har du nå mulighet til å kommunisere på en morsommere måte. Du kan i real-time svare dine fans. Du kan dele en snutt fra en kommende film, med et kreativt pålegg på toppen – slik jeg har gjort. Det kan være alt fra spennende skattejakter til gøyale bruk av tegne- og stickerfunksjonen. Ikke glem linsene. Folkens – det er ingen begrensninger. Jeg har fått flere foredrag og oppdrag gjennom Snapchat. Hvis man i tillegg til dette bruker de andre sosiale kanalene til å være støttespillere kan du vokse rimelig fort. Artister som Matoma er godt eksempel på dette.

5) CTA og måling

Nå som du har begynt å løpe maraton – dvs. handler langsiktig, så kan du begynne å ha en call-to-action på slutten av snappen. Forbrukeren kan sendes til en link/url, seerne kan ta screenshot og ta med det til butikk. Slike «pipes» finnes det mange av – det handler om å koble de sammen. Du har metrics på hvor mange som kikket på snappen, hvor mange som «screenshottet», hvor mange som tok en handling – som kan måles i butikk senere. Hvis du trenger hjelp til å koble attribusjonene sammen – send meg gjerne en mail.

Til slutt ønsker jeg å si: Dette er en fantastisk tid for å «personliggjøre» ditt brand. Husk at de som er 17-25 år idag, vil være beslutningstakere rett rundt hjørne. Ønsker deg masse tvi tvi –  jeg oppfordrer deg til å tørre, være på offensiven istedenfor defensiven. Innovasjon skjer ved at man tør – heier på deg.

GhopiPrabaharan-signature