Vandrende reklameplakater

Det fantastiske med gode fortellinger, er at folk ofte deler dem. Jeg jobber selv med film, tv og teater – der vet vi at god formidlingsevne kombinert med gode fortellinger, er med på å bidra slik at publikum får en emosjonell reise. Oppnår man dette, så har man kommet langt på vei til å få flere inn i salen. Du har sikkert erfart, en god venn eller venninne som har anbefalt deg en film, som du bare «må se»? Dette er nå mulig å skalere i 2016 – med minimal inngangskostnad. Word of mouth på «føkkings»-steroider.

Snapchat har i det siste begynt å rulle ut nye linser (se bilde ovenfor) og geofiltere (les: ta en titt på geofilterene). Kinofilmen Batman v. Superman har snart premiere, og har i den anledning klart å få mange av oss til å bli vandrende reklameplakater. Kudos til SF Film-gjengen og alle rundt samarbeidet. Greit! – de har kanskje et større budsjett, men appen Snapchat gir deg fortsatt mulighet til å skape mer enn bare «selfies». Nemlig å få historien din ut. Men hvordan?

Steg 1: Kommuniser – ikke distribuer

Mens mange bruker digitale kanaler til distribusjon, vil jeg oppfordre deg til å bruke de sosiale kanalene, til kommunikasjon. Ofte før utgivelse av en bok, visning av en film eller åpningen av en fotballkamp, pumpes det mange kroner til kjøp av spalteplass. Her er det en luke som du kan utnytte – kom i forkjøpet! Det jeg snakker om er at du bringer underholdningsverdi over et lengre strekk på Snapchat. Her er noen få eksempler (fra sport- og underholdningsverden) du kan bruke:

  • Backstage/teaser: Gi målgruppen din bakom-material med skuespillerne på filmsett – slik vi fikk i «gamledager» etter vi kjøpte en DVD;-). Om filmen allerede har spilt inn noen scener, legg ut en spennende scene fra filmen, og gi publikum litt forsmak.
  • Assosierende språk: Emoji, emoji, og emoji. Bruk emojiss og tegnefunksjonen til å skape nye historier rundt profilene dine. I kontekst av Tippeligaen, så vi at fans og supportere brukte emojiis og Snapchat-tegninger til å uttrykke sine følelser rundt en fotballkamp. Vi valgte å snakke tilbake med samme språk – and communication got established. Vi gjorde et lignende case i en film der jeg er engasjert som skuespiller. Før trailer-release ga vi fans og følgere Snapchats av karakterene fra filmen. Vi fikk en engasjerende gjeng som svarte med linser, nye ansiktsutrykk, og tegninger. Jeg snakker nå om voksne menn som hadde regnbuer fossende ut av kjeften, med tilføyd tekst som: LOL og OMG.
  • Konkurranse og/eller aktiviteter: Spør fans, følgere og supportere: hva de tenker – hvem de tror blir jaget i filmen – hvem de tror  scorer mål, og lag morsomme konkurranser rundt det. (Les om SF Film sin aktivitet her) – De har vært superflinke til å kombinere både kreative tegninger og engasjerende aktiviteter.
  • Eierskap: Hjelp publikum med å få eierskap – i dette tilfelle, kontekst av en film. Involver målgruppen din i prosessen av å velge f.eks kinoplakat. Legg ut forslagene på plakatene mens de lages. Her er det bare å bruke fantasien.

 

“Bruk Snapchat til å bygge interaksjon, som kan føre til transaksjon – ikke motsatt. – Ghopi”

 

Steg 2: Strategi – ikke taktikk. 

Jeg forstår 100% at salg er viktig – men forstå forskjellen mellom transaksjon og… merkevarebygging. Folk kommer lettere til din “film” om de har hørt om den gjennom sine nære og kjære – på anbefaling. Aldri før har det vært mulig å kommunisere med publikum slik som nå. Tør og bruk tid på en slik kanal som Snapchat – en kanal som hjelper deg til å nå ut til publikum på et mye mer personlig plan. Vi kjemper ikke lenger om spalteplass, men derimot oppmerksomheten til vår målgruppe.  Snakk med din målgruppe og vær nyskjerrig på kultur. Bygg en langsiktig strategi, og utfør arbeidet i god tid før selve lanseringsdagen. Her er noen skjermdumper fra tidligere prosjekter jeg har vært involvert i.

ghopi-snaps

Ønsker deg masse lykke til. Heier på deg!
GhopiPrabaharan-signature