Vet datamaskinen hva du vil ha, bedre enn deg?

Jeg husker når Bret Taylor, tidligere Chief Technical Officer fra Facebook twitret: “Algorithmic feed was always the thing people said they didn’t want but demonstrated they did via every conceivable metric.” Er det mulig at vi går inni en fase der datamaskinen vet mer om hva vi vil, kontra hva vi selv tror vi vil?

I skrivende stund blir de nye oppdateringene til Instagram rullet ut. Instagram har annonsert at de blir å endre tidslinjen til en algoritmisk tidslinje. Dette betyr at vi vil få en tilpasset nyhetsfeed basert på våre interesser og relasjoner. Ikke lenger blir det en kronologisk rekkefølge slikt vi har vært vant til. Men var det ikke det vi startet Instagram med? Å følge våre nære og kjære, vår inspirerende krets og idoler – som vi ville følge? Bilder vi ville se? Jeg tror svaret er ja.

Jeg har vært her lenge nok til å vite at når vi hopper på en kanal der det er mulig å kommunisere, dele og «henge», så er det to faktorer som ofte går igjen når plattformen mister sin publikumsinteresse. Det er enten at mor og far kommer på festen du er på – eller en konflikt med tilbud og etterspørsel. Når det blir så mye «støy» så har vi en tendens til å blokke det ut på en eller annen måte. Her mener jeg Twitter var for sent ute – men spørsmålet er: Er Instagram i rute? Ai ai det rimet!

Dette vil tvinge oss som jobber med media, historiefortelling og brands til å «up our game». Rett og slett stille økende krav til annonsører – i favør til publikumet. Så gjenstår det å se hvordan det går.

Her er noe du eller publikum kan gjøre i «kampenshete».
(Obs obs! – husk at dette er en midlertidig taktikk – ikke en langsiktig strategi).
1) Klikk på de 3 prikkene øverst – høyre hjørne.

image

 

2) Finn “Slå på varsler om innlegg”.

image